torsdag den 24. januar 2013

"Giv agt - Der kommer tog!" Tognostalgi III. I kærlig erindring.




Jeg var så heldig at min morfar interesserede sig meget for mig og min "dannelse".
Han mente, at en almindelig viden om damplokomotiver og de dengang ny diesellokomotiver (fra 1954 >) - MY & MX, hørte med til denne dannelse.
 Når jeg, i en alder af 4 - 5 år, i slutningen af 1950'erne gik ture med min morfar, fortalte han vidt og bredt om lokomotivernes forunderlige verden.
Jeg så dem komme, hørte dem hvisle, lugtede den specielle duft af kul og mærkede den varme vanddamp, når vi stod på en bro over dem, eller gik ved siden af.

Hans entusiasme påvirkede det modtagelige barnesind så meget, at interessen fortsat er der.




                 Her kommer Damplokomotivet tordnende mod beskueren.  Giv agt!!
                                Olie på lærred. 40 x 50 cm.                     2012 - 2013

                                                            Kan købes. Pris: 2500.- dkr.
                                                        Ved interesse, kontakt via mail/ hjemmeside
                                                              josefk1954@gmail.com

                                                           www.josefkdk.blogspot.com



1 kommentar:

  1. Ja, det er et dejligt maleri. Den uskarpe afgrænsning af toget fortæller ikke kun, at der er fart på. I min oplevelse giver den også en fornemmelse af flow. En fascination af maskinen og bevægelsen, som er så stærk, at betragteren flyder sammen med oplevelsen og helheden ligesom togets afgrænsning flyder sammen med omgivelserne.

    SvarSlet