onsdag den 23. februar 2022

" GIGANTER - GIANTS - GIGANTEN" Komet "Hale - Bopp" i mit kunstneriske erindringsglimt. Februar 1997.

 

Maleriet, som jeg har kaldt "GIGANTER", er først og fremmest inspireret af den største Komet i nyere astronomisk historie.   Og  så selvfølgelig den gamle snedækkede kæmpe! Den anden Gigant. I sommeren1995 blev kometen med navnet - "Hale-Bopp" opdaget af to af hinanden uafhængige amatørastronomer. Og i senvinteren og det tidlige forår 1997 kulminerede denne store og flotte Komet. Vi var særligt begunstigede, da den var klarest på de nordlige breddegrader.   

Jeg har haft astronomi som en vigtig hobby siden jeg var en stor dreng. På vores lokale folkebibliotek lånte jeg alt, hvad de kunne skaffe til en nysgerrig dreng. Og jeg købte min første kikkert, da jeg fik råd.  

Februar 1997 var kold og klar med en del sne, så betingelserne for at se "Hale-Bopp" var ideelle. Og i vores store nærliggende Rold Skov, kan jeg stadig finde helt mørke områder. Kometen var synlig for det blotte øje i 18 måneder og lyste meget kraftigt. Synligheden var dobbelt så lang som  "Den store Komet" fra 1811. Da "Hale - Bopp" passerede perihelium  (nærmeste punkt til ☀️ Solen), udviklede kometen sig til et spektakulært himmelshow. Den skinnende klarere end nogen stjerne på himlen, undtagen Sirius og dens to støvhaler strakte sig 40 o - 45 o grader hen over himlen

                                                                   .

                                                              







                                             Olie på lærred:  40 x 80 cm.  josefk.dk(C), 2022.     
                                                             www.josefdk.blogspot.com

                                                                         


                                                         







                                                                               




Ingen kommentarer:

Send en kommentar