onsdag den 17. juli 2024

"MINDERNES SPOR. DSB LOKOMOTIVER. - TRACES OF MEMORY LANE. - SPUREN VON ERINNERUNGEN."

                            "MINDERNES SPOR.  DSB's DAMP - OG DIESELLOKOMOTIVER".                                               

                                                  Set og oplevet fra 1960'erne til i dag. 


Hvad kan jeg ellers benævne min historiske række af malerier?                                      

De er malet i nostalgisk erindring om min barndom og ungdoms - ja livslange fascination af disse kraftfulde, mekaniske og i særdeleshed  -  æstetiske maskiner.                                  

Og i kærlige tanker om min morfars ildhu og kærlighed til at ville formidle sin glæde over de "levende" og  store maskiner til sit første barnebarn.🎨❤️🌹                                       

Dette kærlige nørderi sugede jeg til mig i en fjern fortid, og det nyder jeg stadig godt af




Front parti af DSB'S damplokomotiv Litra D. 

  Et dansk bygget/tegnet lokomotiv, hvoraf de første blev produceret i Tyskland i år 1902.    De første  D damplokomotiver blev leveret af den tyske fabrik Henschel frem til 1922. 
D- lokomotivet var først tænkt primært som trækkraft til godstog, men kom mere og mere til at køre som persontog, både på DSB's strækninger, men også på de mange sidespor 
og privat baner, der engang var i Danmark. 
D - maskinerne fungerede helt op til 1970'erne.
Der er bevaret flere D - damplokomotiver som kørende museumstog mm.

Olie på lærred: 30 x 40 cm

PRIVATEJE !



             
DSB'S damplokomotiv Litra S (II). 740.  
                                   

Togene, der hovedsageligt kørte på de Nordsjællandske lokalbaner til Klampenborg, Holte, Hillerød, Helsingør og Frederikssund, fremførtes normalt af de mindre Q - maskiner.     

Pga stadigt stigende passagertal, blev det blev nødvendigt med en større trækkraft.
DSB anmodede togfabrikken Borsig i Berlin om at udarbejde tegninger til en ny maskine.  De første  S - maskiner blev leveret i 1924.              
     Senere overtog den danske togfabrik Frichs arbejdet.
S - lokomotivet kan særligt kendes på de store røgplader. 

Jeg har kørt med mange persontog, fremført af de smukke S - lokomotiver.
.
Litra S 740 er bevaret som museumstog hos Dansk Jernbane Museum i Odense.
.

Olie på lærred: 30 x 40 cm.






     DSB's damplokomotiv Litra P 917 og et hurtigt godstog med DSB's lokomotiv Litra N.      Litra P er betegnelsen for 2 serier af damplokomotiver leveret til DSB 1907-1909 og i 1910. De blev erhvervet som eksprestogslokomotiv, tegnet i Danmark og bygget i Tyskland.         Senere blev syv af lokomotiverne ombygget universallokomotivet Litra PR.    

             Et frembrusende godstog trukket af det kæmpestore lokomotiv,  Litra N.                                 Litra N var de største, kraftigste og sidste damplokomotiver i ordinær drift.              Der blev indkøbt ialt 10 stk, indsat i driften i 1952 og de kørte helt frem til 1970.

Olie på lærred: 30 x 40  cm.


GAVE/PRIVATEJE! 






                        DSB's dieselelektriske lokomotiver Litra MY 1107 og 1124 samt P 917.                DSB indkøbte i alt 60 MY lokomotiver i perioden fra 1954 - 1965.
                     I løbet af 1970'erne og 1980' erne blev den traditionelle vinrøde farve          
                      erstattet af en mere frisk postkasserød. Det skete gradvist over flere år.  
                                      
Damplokomotivet P 917, som her kommer brusende, var DSB's ekspres lokomotiv.
P 917 var i drift fra 1910 - 1966. Lokomotivet anses for at være DSB's smukkeste!
Der er bevaret 2 P - lokomotiver hhv. P 917 og P 931.

Olie på lærred: 30 x 40 cm.





DSB's dieselelektriske lokomotiv MX og damplokomotiv N 205.
      
MX lokomotiverne blev også bygget af NOHAB i Sverige.l
  Litra N 205 som er malet her, var DSB's største og kraftigste godstogs lokomotiv.
Det var i drift fra 1952 - 1969. Ophugget i 1971.

Der er flere  MX lokomotiver, som enten er solgt til udlandet, eller kører herhjemme.
Der er desværre ikke "gemt" nogle N - lokomotiver!


Olie på lærred: 30 x 40 cm.







DSB's dieselelektriske lokomotiv MX 1014 fremfører et persontog. 
            På den stille sidebane fremfører DSB Litra MX 1014 et mindre persontog.
        Toget var i drift fra 1962 - 1993. Solgt til svenske IBAB TMX 1014 i 1994.

Olie på lærred: 30 x 40 cm.


 

                               

                          DSB's dieselelektriske lokomotiver hhv. MY 1111 og MY 1119.                                                      Tommerup Station mellem Odense og Middelfart på Fyn.                                                            Godstoget, forspændt MY 1111 i den ny røde bemaling, afventer passage                                af persontog, som er forspændt my 1119 i den gamle, vinrøde bemaling.
                          Et ventende damplokomotiv, måske en Litra R , er ved at være klar til    
                          afgang mod vest.

                          Det aktuelle maleri er inspireret af en række egne fotos, taget fra                                              fodgængerbroen over jernbaneterrænnet i Tommerup i årene 1988 - 1994.
                          Jeg var i denne årrække, fra slutningen af 1970'erne frem til midten af 
                          1990'erne, meget bevidst om at ville  foto dokumentere en DSB æra, der 
                          lakkede mod enden. Det er disse fotos og lyd - og synsmæssige oplevelser, 
                          der har dannet basis for dette herlige arbejde.
                     
                          Jeg har her i dette maleri bevidst arbejdet med et mere "naivistisk" præg. 
                          Det er de forgangne tider.

                                                    PRIVATEJE!
                                                       
                                                                                           Olie på lærred: 30 x 40 cm.

            

                                                                    






                          
                                   TAK FOR JERES BESØG PÅ DENNE PERSONLIGE OG HISTORISKE SIDE.




                                www.josefkdk.blogspot.com                           Josef Kowalski                             josefk.dk, 2024(C)





                            

Ingen kommentarer:

Send en kommentar